طرح ملی دانش آموزی نجات آب که به اختصار از آن با عنوان داناب یاد میشود؛ براساس ایدهای علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرحهای فرهنگی و آموزشی، در سال تحصیلی 89-88 در یکی از استانهای کشور به اجرا درآمد.
در این طرح با هدف قرار دادن دانش آموزان، برنامه ریزی شده است تا مسائل و چالشهای اصلی حوزه آب اعم از مسائل ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی، مسائل کیفی، بحث آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و ... در روندی نظام مند مورد به این قشر آموزش داده شود.
این طرح پس از اجرای موفق در یکی از استانهای کشور، در سال تحصیلی 90-89 در چند استان کشور به عنوان پایلوت اجرا شد. سنجش اثربخشی طرح در اجرای دوساله این طرح، حاکی از موفقیت آن بوده و بر این اساس و با توجه به ضرورت اقدامات جدی و فراگیر در عرصه آموزش و بهبود فرهنگ در قبال مسائل حوزه آب، این طرح از سال تحصیلی 91-1390 ملی اعلام شده و به عنوان وظیفه مجمعی استانها توسط مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، تعیین شده است.
دانش آموزان دوره اول متوسطه شامل پایه های هفتم، هشتم و نهم تحصیلی (مقطع راهنمایی سابق) به عنوان مخاطب طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) تعیین شده است.
در طرح داناب، مخاطب اصلی طرح، دانش آموزان دوره اول متوسطه (مقطع راهنمایی سابق) میباشند که از یکسو قدرت دریافت و تحلیل مسائل گسترده و بعضاً انتزاعی حوزه آب (از قبیل کسری مخازن آب زیرزمینی، آب مجازی و ...) را دارا بوده و از سوی دیگر هنوز به شکلی جدی درگیر مباحث مربوط به کنکور یا مسائل کاری و شغلی نشده اند.
این طرح برای اولین بار در استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 91-1390 و سپس از سال تحصیلی 1394 تاکنون با همکاری شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش اجرا شد و بر اساس ارزیابی های شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت آب منطقه ای استان خراسان شمالی در تمامی سالهای اجرای این طرح در صدر جدول رتبه بندی استانها قرار داشته است.
ویژگیهای اصلی طرح:
راهبری کلان و ملی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران با همکاری مشاور ملی؛ ضمن لحاظ کردن مسائل مدیریت بومی برای استانها