درباره داناب

طرح ملی دانش‏ آموزی نجات آب که به اختصار از آن با عنوان داناب یاد می‏شود؛ براساس ایده‏ای علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرح‏های فرهنگی و آموزشی، در سال تحصیلی 89-88 در یکی از استان‏های کشور به اجرا درآمد.

در این طرح با هدف قرار دادن دانش‏ آموزان، برنامه‏ ریزی شده است تا مسائل و چالش‏های اصلی حوزه آب اعم از مسائل ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی، مسائل کیفی، بحث آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و ... در روندی نظام ‏مند مورد به این قشر آموزش داده شود.

این طرح پس از اجرای موفق در یکی از استان‏های کشور، در سال تحصیلی 90-89 در چند استان کشور به عنوان پایلوت اجرا شد. سنجش اثربخشی طرح در اجرای دوساله این طرح، حاکی از موفقیت آن بوده و بر این اساس و با توجه به ضرورت اقدامات جدی و فراگیر در عرصه آموزش و بهبود فرهنگ در قبال مسائل حوزه آب، این طرح از سال تحصیلی 91-1390 ملی اعلام شده و به عنوان وظیفه مجمعی استان‏ها توسط مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، تعیین شده است.

بر حسب توافق و برنامه‏ ریزی‏های انجام شده در شورای سیاست‏گذاری طرح‏های دانش‏ آموزی آب و آبفا؛ دانش‏ آموزان دوره اول متوسطه (مقطع راهنمایی سابق) و بالاتر به عنوان قشر هدف ویژه حوزه آب و دانش‏ آموزان مقطع دبستان و پیش‏ دبستانی به عنوان قشر هدف در نظر گرفته شده برای حوزه آبفا تعیین شده است.

در طرح داناب، مخاطب اصلی طرح، دانش ‏آموزان دوره اول متوسطه (مقطع راهنمایی سابق) می‏باشند که از یک‏سو قدرت دریافت و تحلیل مسائل گسترده و بعضاً انتزاعی حوزه آب (از قبیل کسری مخازن آب زیرزمینی، آب مجازی و ...) را دارا بوده و از سوی دیگر هنوز به شکلی جدی درگیر مباحث مربوط به کنکور یا مسائل کاری و شغلی نشده‏ اند.

این طرح برای اولین بار در استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 91-1390 و سپس در سالهای تحصیلی 95-1394 و 99-1398 با همکاری شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش اجرا شد و بر اساس ارزیابی های شرکت مدیریت منابع آب ایران، استان خراسان شمالی در دو سال اول اجرا، رتبه دوم را کسب کرد و در سال تحصیلی 99-1398 بر اساس رتبه بندی شرکت مدیریت منابع آب ایران در پنج رده A تا E، استان خراسان شمالی در رده A قرار گرفت.

 

در سال تحصیلی 99-1398 طرح گسترش سواد آبی نیز برای پوشش دانش آموزان پایه یازدهم در دوره دوم متوسطه به طرح دانش آموزی داناب افزوده شد و اجرای این طرح در سال تحصیلی 1400-1399 نیز در استان خراسان شمالی ادامه دارد.

 

ویژگی‏های اصلی طرح:

راهبری کلان و ملی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران با همکاری مشاور ملی؛ ضمن لحاظ کردن مسائل مدیریت بومی برای استان‏ها

  • مبتنی بودن بر مطالعات علمی و تعریف اصولی ( پشتوانه 3 سال اجرای پایلوت و متکی بر مطالعات مشاور ملی)
  • تمرکز بر آموز ش پایه‏ای و عمقی و پرهیز از اقدامات صرفاً نمایشی
  • نظام ‏مند بودن طرح (متشکل از 6  نظام اصلی است)
  • افق دراز مدت برای اجرای مستمر طرح همراه با اعمال اصطلاحات سالانه بر اساس بازخوردهای اجرا